Tot rușii au făcut cea mai mare navă din lume

Home « Ambarcatiuni « Inedit

Cea mai mare navă din lume, portavionul indian Vikramaditya, a costat circa cinci miliarde de dolari şi este de fapt varianta modernizată a fostului crucişător, purtător de avioane, „Amiral Gorshkov“, construit, încă, din anul 1978. Echipa Nautica vă spune, pe scurt, povestea super-navei militare.

Cu o lungime generală de peste 283 de metri şi un pescaj de 10,2 metri, portavionul indian Vikramaditya poate atinge o viteză de 32 noduri (59 km/h). Nava a pornit deja la începutul lunii iunie în prima dintre ieşirile de test pre-livrare, după ce a părăsit şantierul naval militar Sevmash, din oraşul Severodvinsk, aflat în nordul Rusiei. Potrivit Wikipedia, echipajul de la bord ajunge la 2,700 de oameni, iar testele vor dura 120 de zile, timp în care vor fi suspuse încercării toate sistemele navei. Aceasta urmează a fi predată de Indiei în luna decembrie 2012.

Cum au ajuns, însă, indienii să pună mâna pe o aşa bijuterie? Şi mai ales cum i-au convins pe ruşi să modernizeze vasul? Imediat! Este bine de ştiut că denumirea iniţială a portavionului era Baku, apoi Amiral Gorshkov şi a fost lansat pe apă în anul 1987, fiind primul şi singurul crucişător portavion din cadrul proiectului 1143.4. Adevărul scrie că prima şi singura expediţie de patrulare în Marea Mediterană s-a soldat însă cu pierderea a unui avion şi a unui elicopter.

Surse din cadrul armatei ruse au declarat că după aceste incidente, nava a stat mai mult în port. A urmat apoi un alt eveniment negru pentru Gorshkov. În anul 1994, în urma unui incendiu la bordul navei, au murit șase persoane. Salvarea a venit însă de la India, care în acelaşi an a demarat negocierile pentru a achiziţiona nava. Iar Vikramaditya (Viteaz precum soarele) a fost achiziţionat de India în anul 2004 pentru un dolar, după negocieri îndelungate cu Rusia care s-a angajat să modernizeze nava contra sumei de 974 milioane de dolari, la care se adăugau 530 de milioane de dolari pentru livrarea de avioane şi elicoptere, cu care urma să fie dotat portavionul.

Name

Primul termen, anul 2008, nu s-a respectat de către Rusia, ba chiar preţul modernizării a crescut de la an la an, iar lucrările au continuat pe baza unui împrumut acordat constructorului de către banca Vnesheconombank. În 2009, India şi Rusia au ajuns la un nou acord şi au majorat valoarea contractului la 2,2 miliarde de dolari, pentru ca în 2010, părţile să semneze două contracte, primul pentru furnizarea a încă 29 de aeronave MiG-29 K pentru suma de 1,6 miliarde de dolari, iar al doilea pentru livrarea de elicoptere Ka-28 şi Ka-31 în valoare de 300 milioane dolari. In plus, Rusia s-a angajat sa sprijine construirea în India a unui simulator de avioane pentru marina indiană. Potrivit cotidianului Vedomosti, costurile legate de modernizarea Vikramaditya şi contractele asociate proiectului se ridică, astăzi, la cinci miliarde de dolari, după ce, iniţial, nu depăşeau 1,5 miliarde de dolari.

Trebuie să mai ştiţi că Amiral Gorshkov a fost proiectat total diferit faţă de clasicele portavioane occidentale. În primul rând reprezentă o bază pentru avioanele cu decolare verticală Yak-38, motiv pentru care nava nu avea o punte continuă de la pupă la pror. Cu toate acestea, ambarcaţiunea era dotată cu un puternic sistem de rachete, neobişnuit pentru un portavion clasic, ale cărui avioane reprezinta principala armă.

Autor: Marian Crăciun

Sursa foto: Wikipedia.org

Publicat in: iunie 2012
Inapoi la categoria «« Ambarcatiuni

Comentarii

Nu sunt comentarii

Adauga Comentariu

« Trebuie sa te loghezi pentru a posta un comentariu sau comentariul tau trebuie aprobat




Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului nauticamagazine

Advertisement