Farul din Constanța, dovada unui comerț înfloritor

Home « Turism « Porturi

Constanța este fără îndoială cel mai cosmopolit oraș românesc: acolo, lipoveni, turci, chinezi, libanezi, greci, bulgari, evrei, croati, cehi, polonezi și armeni păstrează diversitatea culturală încă din Evul Mediu, conform documentelor vremii. Însă Constanța este și orașul cu obiective turistice păstrate „suvenir” de la popoarele care ne-au vizitat și s-au stabilit la noi în țară. Farul genovez din Constanța este im astfel de cadou de la italieni, tocmai de la 1300. Să-i aflăm povestea !

Am putea spune că la Constanța se află un far ca toate farurile din porturile lumii, plasat strategic pentru navigatorii care tranzitau Marea Neagră și aveau nevoie de ghidare. Însă farul din zona peninsulară a Constanței este o atestare documentară a faptului că genovezii au făcut comerț în această zonă, subliniind prosperitatea portului Constanța în secolele XII – XIII.

De ce far genovez

Scurt, concret și la obiect, a fost o dată ca niciodată un Far Genovez pentru că a fost construit de negustorii genovezi, restaurat mai târziu de către inginerul francez Artin Aslan. Poveste încheiată. Bineînțeles, trebuie să existe și ceva mai spectaculos de atât căci dacă n-ar fi, nu s-ar mai povesti. Se spune că numele vine de la etnicii turci stabiliți la 1878 în Dobrogea. Fiind impresionați de construcțiile constănțene, le-au denumit Genevis Calèe (cetate genoveză) datorită asemănării impresionante cu Genova de la acea vreme. Această poveste este oarecum susținută de istorici deoarece în atestatele documentare ale vremii nu apare nicio altă construcție lăsată de italienii negustori din portul Constanța.

Cert este că Farul din Constanța are 8 metri înălțime, cu formă octagonală și o cupolă de metal. Lumina sa era poziționată la aproximativ 21 metri deasupra nivelului mării și putea fi vizualizată de la aproape 10 mile marine. Farul a funcționat timp de 600 de ani, până în anul 1913. Astăzi, este obiectiv turistic pe harta orașului de la malul mării, situat pe faleza Cazino.

Și mai multe povești

Ce este un port fără o poveste de dragoste ? Scriam mai sus că Artin Aslan este restauratorul Farului din Constanța. Istoricii spun că acesta a primit drept moștenire o navă și astfel a ajuns să lucreze în comerțul maritim în zona Crimeii. Într-o noapte a fost surprins de o furtună puternică pe Marea Neagră, iar lumina farului l-a ghidat spre portul Constanța care la acel moment, fiind sub ocupație otomană, se numea Kustenge. Ajuns la mal, Artin a bătut la ușa primei case, unde i-a deschis o tânără frumoasă de care s-a îndrăgostit iremediabil. La scurt timp, acesta s-a căsătorit cu tânăra care l-a găzduit, s-a angajat în port și nu a mai plecat din Kustenge, portul cu far de la Marea Neagră.

Cine era această tânără ? Povestea spune că războiul rusesc din 1828 a ruinat Constanța și o dată cu el și vechiul far. Din aceste motive, farul a fost mutat provizoriu pe o movilă înaltă numită Avretűk Tepe, în nord. Farul improvizat arăta în felul următor: pe o schelă de lemn căptușită cu cărămizi scoase dintre dărâmăturile orașului era aprins în fiecare noapte, într- căldare, seu de animale pentru a ghida corăbiile și bărcile. Aproape ireal, acesta este farul pe care Artin Aslan l-a văzut și care i-a salvat viața.

Lucrările istorice îl menționează pe hangiu Radicevici, care ia contact cu echipajele corăbiilor care acostau în portul Constanța. Acesta moare în toamna anului 1850, hanul îi rămâne în grijă văduvei sale, care își cheamă nepoții să o ajute. Astfel, Artin se îndrăgostește de Miruna,una din nepoatele hangitei, cu care se căsătorește. După căsătorie, acesta preia frâiele afacerii.

Pentru că lumina acestul far i-a salvat și i-a schimbat viața prin căsătoria cu frumoasă tânără, Artim Aslan și-a promis că va construi un far pentru a-i ajuta pe navigatori. Câțiva ani mai târziu de la această promisiune, în 1860, a proiectat farul genovez pe locul vechiului far, realizându-și visul.

Compania care a plătit pentru această reconstrucție era de origine engleză, Danube and Black Sea Railway Kustenge Harbour, cunoscută românilor și pentru linia de cale ferată dintre Constanța și Cernavodă.

Acestea fiind toate datele găsite de noi despre povestea Farului din Constanța, sperăm că v-a plăcut fila de istorie românească. 

Sursa foto: locuridinromania.ro

Autor: Oana Vasiliu

Publicat in: mai 2012
Etichete pentru acest articol: farul genovez din constanta
Inapoi la categoria «« Turism

Comentarii

Nu sunt comentarii

Adauga Comentariu

« Trebuie sa te loghezi pentru a posta un comentariu sau comentariul tau trebuie aprobat




Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului nauticamagazine

Advertisement